bac

Bacalaureatul si (i)relevanta lui

In ultimul an am avut destul timp sa ma gandesc la bacalaureat si am trecut prin multe momente in care eram ingrozit de ce aveam sa ‘indur’, insa am ajuns la o concluzie total diferita fata de cea pe care o aveam initial.

Initial ma gandeam ca BAC-ul e foarte important si trebuie neaparat sa il iau, eventual cu note cat mai mari (desi nu cred ca eu cunosc vreo persoana care a invatat mai putin ca mine pentru BAC). Cu timpul, in special in ultima vreme, am ajuns sa realizez ca in principiu, BAC-ul e irelevant. E irelevant fiindca notele alea nu reflecta nimic. Sunt niste note acordate pentru o cantitate de informatie ridicol de exagerata, invatata, in mare parte, mot a mot. Daca nu intentionezi sa iti urmezi drumul in viata studiind in mod special una din materile la care dai BAC-ul, cam tot ce inveti pentru BAC este absolut inutil. In viata lucrurile alea nu te ajuta cu mai nimic.

Daca esti o persoana inteligenta si descurcareata, poti ajunge departe in viata si fara sa acorzi multa atentie lucrurilor de genul BAC-ului. Toata lumea isi face atatea griji in privinta BAC-ului, si pentru ce? Pentru niste examene stupide care in cazul majoritatii nu au nicio treaba cu aspiratiile fiecaruia si informatiile acumulate vor fi date uitarii. E ca si cum ai fi obligat sa inveti sa inoti pentru a putea conduce o masina.

Acum vine partea in care ma contrazic: bacalaureatul nu e irelevant. De ce? Fiindca asa ne spun cei ‘de sus’, cei care ne controleaza fara sa stim. Ei ne spun ca fara BAC sau fara rezultate cel putin decente la BAC, e foarte probabil ca viata noastra sa o ia la vale de aici inainte. Ei ii acorda BAC-ului importanta, cuvantul se raspandeste in societate si toata lumea incepe sa creada ca trebuie sa inveti pentru BAC si sa iei note cat mai mari, fiindca sunt niste examene importante; si sunt! Sunt importante fiindca asa ne spun ei, iar societatea functioneaza asa cum vor ei. Ei ordona si noi ne conformam. De aceea BAC-ul este intr-adevar important, fiindca unei persoane inteligente dar cu note foarte mici la BAC sau fara BAC ii va fi mai greu sa faca anumite lucruri, in comparatie cu un imbecil cu note mari la BAC, care fie a luat notele prin mijloace mai neortodoxe, fie chiar a invatat pentru BAC (informatiile alea lipsite de importanta de care ziceam mai devreme).

De ce are BAC-ul o influenta asa mare asupra vietilor noastre? Fiindca in functie de rezultatele obtinute, urmam (sau nu) o anumita facultate si de acolo mai departe, cine stie unde ne ducem. De relevanta facultatii nu ma pot pronunta deocamdata, insa sunt sceptic si in privinta ei (vorbesc despre cum sunt lucrurile in tara noastra, nu si in alte parti).

Un alt motiv pentru care BAC-ul e o aberatie e egalitatea cu care sunt tratati toti. Sa va explic la ce ma refer: elevul A e la profil de matematica – informatica si va da BAC-ul la limba romana (subiecte universale), la matematica (nivel de dificultate mai ridicat) si la informatica (nivel de dificultate mai ridicat – desi am inteles ca de anul asta sunt si astea universale, ca cele la romana, insa voi lua in considerare felul in care au fost pana acum -). Elevul B e la alt profil si va da BAC-ul la limba romana (aceleasi subiecte), la matematica (nivel de dificultate mai scazut) si informatica (nivel de dificultate mai scazut). Elevul A are aceleasi subiecte la limba romana cu elevul B, desi elevul B poate a fost la un profil la care se punea accent mai mare asupra limbii romane, are subiecte mai grele la matematica decat elevul B (deci matematica a necesitat un efort mai mare in timpul anilor de liceu si a oferit mai multa informatie necesara pentru examen) si are subiecte mai grele la informatica decat elevul B (la fel ca si in cazul matematicii). Cu toate astea, pentru a intra la o anumita facultate, nu se va face nicio diferenta intre cei doi. Tot ce conteaza e media rezultatelor obtinute la BAC, numarul ala scris pe o hartie. Daca elevul A ia nota 9 la matematica, la nivelul acela ridicat, iar elevul B ia nota 10, la nivelul acela scazut, elevul B e considerat mai bun (iar diferenta intre cele doua nivele e destul de mare).

BAC-ul consta in niste note pe o hartie care nu tin cont de ce ai tu cu adevarat in cap, consta in niste note care tin cont de cate lucruri poti sa inveti ca robotul, de cat de dispus esti sa iti bati capul cu formule si ecuatii care nu vor avea vreun rol in viata ta sau de cat de priceput esti la trisat. Asta e bacalaureatul de care se tem toti; bacalaureatul care are un rol asa de important in vietile noastre.

Pareri personale? Opinii contradictorii? Fa-te auzit in comentarii!

Alte articole:

18 comentarii

  • Magnus

    01/07/2011 la 02:31

    E relevant pentru ca trebuie sa existe standarde pe care se judeca masele. Trebuie sa existe o bara ridicata pe care doar cei care pot trece de ea sa merite beneficiile . Partea proasta este ca examenele sunt facute pentru mase si ideea in masa de a fii cineva , si nu pentru individ . Nu sunt testate capacitatile lui , ci sunt testate cunostintele lui intr-un anumit domeniu in comparatie cu colegul de banca . Sistemul va avea intotdeauna erori , nimeni nu stie inca cum trebuie corectate , sau stie si riscul e prea mare

    Reply
    • ovisebdan

      01/07/2011 la 02:37

      Perfect de acord. Standardele sunt o necesitate, insa standardele noastre sunt foarte prost alese si trebuie implementata o metoda de examinare care sa poata fi ‘mulata’ pe fiecare individ in parte si de pe urma careia fiecare individ sa beneficieze in mod corect.

      Da, sunt constient ca visez la lucruri imposibile…

      Reply
  • spatiu

    01/07/2011 la 03:22

    In primul rand am dat BACul mai de mult.La prima sesiune am dat la materia la alegere din economie si am picat,recunosc ca nu eram chiar asa bun ..am invatat ceva in ultimul an si mi’a placut foarte mult.Cand am dat examenul la economie ,am primit niste subiecte de n’aveam habar..greu de tot,au luat foarte putini nota de trecere sa nu mai vb de note mari,atunci se verifica lucrarea alaturi de un supraveghetor si nu se putea face nimic.
    Ai dreptate in tot ce spui mai sus.Dupa parerea mea BACul este un simplu test de verificare,nici de cum ca este o cale catre un drum bun “drumurile la noi trebuie asfaltate” in cazul asta no sa gasesti nici’un drum bun in viata de pe urma BAC’ului
    In ziua de azi mediile la BAC conteaza mai mult pentru inscrierea la facultate,nu cred ca mai ajuta la altceva…poate sa te lauzi cu niste note pe diploma.
    tinerii talentati din romania sunt lasati pe apa sambetei,noroc ca mai exista fundatii si cred ca le stiti.Ce se intampla cu ceilalti tineri care nu au posibilitati materiale si vor sa ajunga acolo sus?De unde sa aiba ei bani?
    Tineretul este tratat cu indiferenta..nu numai de nenorocitii astia de ne conduc si de cei care sunt in preajma noastra!
    Citat de la un profesor “Daca ar fii tara asta pe mana voastra s’ar alege prafu” si eu l’am contrazis pentru ca stiu ca avem destui tineri destepti in romania care nu pot sa ajunga pe functii mari pentru ca nu pot…nu au tata cu functia de presedinte al romaniei,nu o au pe Udrea,nu au partidul PD-L in spatelele lor…cine e de vina cand o inculta “EBA” reprezinta statul roman.Cine e de vina ca fratele lui Basescu facea (poate mai face) comert cu arme de razboi,nu treabuia sa fie la puscarie? Tara asta e condusa ce gasca si de rudele presedintelui.
    Va mai mirati ce rost are un BACul? Tiganul spune..ma pis pe el..pentru furat nu iti trebuie carte..trebuie sa fii destept si sa stii sa fugi.

    Reply
  • iNA

    01/07/2011 la 06:19

    La noi in tara se pune din pacate accent pe toceala..Mai ales la profilul meu:filologie…De exemplu eu la istorie am luat 8 intr-o teza,pentru ca am atins exact puntele ce trebuiau atinse…iar cei care au capacitatea de a retine pt. scurt timp totul,au luat 10…Profa m-a intrebat:”Da ce-i asta,o trecere in revista.. ?”…Oricum,am o presimtire,nu stiu de ce,ca o sa iau la Bac o nota mai mare la istorie decat papagalii astia,care retin totul,mecanic a doua zi uitand totul..Macar sunt impacata cu mine…istoria pe care o stiu,imi va ramane intotdeaua in minte…pe cand la ei…..In fine,ideea e ca la profilul meu se pune accent pe toceala,si pe numarul cat mai mare de pagini scrise,necontand esenta..Profilul meu ar trebui sa fie cel mai frumos profil,care iti dezvolta mintea si inima…insa am luat o mare teapa…E exact invers…Oricum,nu regret ca l-am ales,macar am ramas in suflet cu orele de filosofie,niste ore geniale,cu un prof genial…

    Reply
  • Alexandra

    01/07/2011 la 12:30

    Ovidiu , tin sa te contrazic intr-o oarecare masura. E normal ca ambii elevi ( A si B in cazul nostru ) sa tina acelasi examen la lb.materna , pt ca indiferent de profil , aceasta limba e esentiala pt noi si trebuie sa o stim cu totii . Cat despre cei de la mate-info e logic sa aiba un examen mai dificil la aceste obiecte , in plus nu inteleg de ce se plang unii ( nu ma refer la tine ) , doar fiecare si-a ales profilul dupa bunul plac .
    Cred ca s-a inteles ce am vrut sa-ti explic .
    Si ca incheiere , tin sa iti spun ca blogul tau e minunat si chiar ai talent ! Bafta in continuare si numai bine !

    Reply
    • ovisebdan

      01/07/2011 la 17:07

      Ai vazut cum arata o varianta la romana? Nu e chiar normal sa aibe toti la fel fiindca in general cei de la filologie de exemplu sunt mai bine pregatiti pentru subiectele alea decat restul lumii.

      Asta consider si eu despre subiectele la matematica, nu cred ca ai inteles ce am zis in articol. E normal sa fie mai multe nivele, dar nu e normal ca un 8 la M1 sa fie egal cu un 8 la M2. Pentru facultati conteaza media la BAC, indiferent de materiile la care dai si nivelul de dificultate al celor cu optiuni multiple.

      Profilul ti-l alegi la sfarsitul clasei a 8-a, nu mi se pare asa deplasat cand aud de cazuri in care altii se plang dupa cativa ani de alegerea facuta. Eu daca stiam cat de scarboasa va fi matematica (avand in vedere ca eu cand am terminat generala eram foarte bun la matematica) nu ma mai duceam la mate-info.

      P.S. Multumesc!

      Reply
  • Firiucă Denisa

    01/07/2011 la 17:23

    Nu toti de la filologie sunt bine pregatiti, nu stiu daca ai auzit dar unii din ei au scris “Ultima noapte..” la bac, iar unii nu au scris nimic..asta spune ceva despre pregatirea lor. Nu zic de toti, zic unii din ei.

    Reply
    • ovisebdan

      01/07/2011 la 17:26

      Ei totusi primesc o pregatire mai buna ca restul lumii (in ceea ce priveste limba romana), ca sunt unii prosti si pregatirea asta nu ii ajuta cu nimic, asta e altceva.

      Reply
  • 0va

    02/07/2011 la 23:31

    Eu sunt a 11’a si am un mare stres de pe acum cu bacu’ asta cand vad ce se intampla in tara .. Si eu sunt ca si tin la Mate-Info, la fel si eu daca stiam ca va fi matematica atat de infecta, scraboasa si grea sigur alegeam altceva .. la teze nu’s in stare sa scot un amarat de 5 din care subiectele sunt din cateva luni .. stau si ma gandesc cum o sa scot eu 5 la bac din care subiectele vor fi de pe 4 ani :|, vai de PULA MEA! .. Eu iti doresc sa iei note de trecere si treci in continuare cu bine ..
    Si apropo iti citesc blog’ul de vreo 3 ani de atunci de cand te ocupai cu GTA-u :D .. Faci o treaba si sa o tii tot asa .. Mersi pentru momentele cu care m-ai incantat de cate ori iti citeam blog-ul .. :D, aici ma refer la alea cu “Amintiri din clasa .. “, alea cu “Termenii de cautare” si multe altele .. BAFTA!

    Reply
  • Dorin

    17/07/2011 la 01:38

    ovi ai dreptate .mie unu imi pare bine ca am ramas pe filologie, unde invatand in jumatate de an poti lua nota maxima, sau rasfoind putin materia sa iei note de trecere cel putin. adevarul e ca pe alte profile. (ex mate-info) nu prea mai ai cum sa recuperezi .

    Reply
  • rose

    21/04/2012 la 01:28

    Eu sunt in a 9-a si deja am inceput sa ma stresez cu subiectele de la mate. Sunt la mate-info engleza intensiv si sunt FOARTE dezamagita. nu ma descurcam rau la matematica in gimnaziu dar acum m-am lovit de niste chestii total diferite si de indiferenta profesorilor..care imping copii sa se mediteze! Si cu toate ca invat la cel mai bine cotat liceu am constatat ca stiu mai multa engleza daca ma pun singura sa invat decat daca stau la ecele ore in care profesorul nu-si face ora atractiva. am ajuns sa ma uit la ceas sa vad cand se termina ora, atat de bun este invatamantul in Romania. Nu ma mir de ce se iau notele astea la bac..

    Reply

Leave a Reply to MihaiCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.