• Home
  • Diverse
  • Anul acesta, bacalaureatul se va sustine fara camere video

Anul acesta, bacalaureatul se va sustine fara camere video

Aparent, Ioan Mang, noul ministru al educatiei, e impotriva deciziei lui Funeriu si anul acesta si probabil si in cei ce urmeaza, bacalaureatul se va sustine fara camere video.

“După rezultatele dezastruoase de la BAC-ul 2011, Ioan Mang a declarat că Daniel Funeriu a fost singurul vinovat pentru performanța scăzută a liceenilor și a criticat sistemul de camere video introdus în sălile de examen.”

Am invatat sa nu mai iau de bun orice vad in presa romaneasca si nu stiu sigur daca Ioan Mang chiar a spus ca Funeriu este singurul vinovat pentru dezastrul din 2011, dar daca e adevarat, inseamna ca e un idiot. Asta imi suna mie ca si cum am da vina pe politie fiindca isi fac treaba atunci cand sunt prinsi multi infractori si creste rata infractionalitatii. Prin urmare, nu trebuie sa scadem rata, ci sa fim mai toleranti cu infractorii, de dragul unui procentaj ce nu va reflecta realitatea, dar va da bine in ochii lumii. Asta vrem sa facem in cazul elevilor? Sa ne prefacem ca sistemul educational din Romania functioneaza? E normal sa ignoram elevii ce copiaza ca sa ne mandrim apoi cu promovabilitatea ridicata la bacalaureat? Strategia asta o sa se intoarca in viitor si o sa ne muste de cur atunci cand dintre elevii ce au absolvit bacalaureatul in anul X cu o rata de 90%, 80% nu sunt capabili sa se ridice la nivelul asteptarilor.

Din pacate, problema e mult mai complexa decat pare, si asta fiindca bacalaureatul e o mare porcarie si in esenta nu are absolut nicio relevanta in a deduce in vreun fel abilitatile elevilor, singura exceptie fiind doar in cazul celor ce s-au axat pe materiile la care se sustine examen si intentioneaza sa o faca si in viitor intr-o maniera considerabila. Tocmai din cauza asta, eu, de exemplu, nu am invatat deloc pentru BAC si am copiat cat am putut, fiindca BAC-ul nu era pe aceeasi pagina cu mine. Nu aveam niciun interes in materiile respective si, ca majoritatea elevilor ce termina liceul, eram la o varsta la care eram capabil sa spun cu certitudine ca nu ma voi concentra vreodata pe anumite domenii. In cazul asta, pentru mine bacalaureatul nu a insemnat nimic.

Matematica nu mi-a placut niciodata si aveam mai multe lucruri in comun cu orice altceva decat cu matematica. Am luat 4.1, apoi in urma contestatiei am luat 5 si am reusit sa promovez. Informatica (programarea), desi atractiva la inceputul liceului, ramasese doar o amintire si nu intentionam sa schimb asta; 7.6 mi se pare ca am luat. Limba si literatura romana, in schimb, a fost ceva mai aproape de zona mea de interes si m-am descurcat mai bine pe cont propriu. M-am “inspirat” in mare parte la comentariu, intrucat nu mi-am pierdut timpul invatand niciunul din zecile de comentarii ce ar fi putut sa fie in subiectele examenului. Am luat 8.

Nu am fost singurul in situatia asta atunci si in fiecare an se repeta povestea. Sunt extrem de multi elevi in aceeasi situatie, un numar ce nu poate fi neglijat si totusi este, intrucat bacalaureatul nu se schimba in functie de cerintele lumii reale. In loc sa se “supuna” examenele, ne supunem noi. Desi pentru multi altii, ca si pentru mine acum un an, bacalaureatul nu are nicio importanta, e relevant doar intrucat determina viitorul elevilor in ceea ce priveste studiile superioare si implicit restul vietii, caci media la bacalaureat nu spune nimic despre o persoana dar are o influenta incontestabila; ceea ce nu e in regula, fiindca mie, de exemplu, care vreau sa studiez engleza si franceza la o anumita facultate, nu trebuie sa imi fie refuzat acest lucru pe baza unor note mici obtinute la examene de matematica si informatica.

Fiindca materiile de la BAC nu aveau importanta pentru mine (exceptie facand limba si literatura romana, insa am cateva lucruri de obiectat cu privire la subiecte), am copiat cat am putut, ca multi altii. Singurul meu scop a fost sa iau cel putin note de trecere, doar ca sa supravietuiesc unui sistem defect. Am mai vorbit anul trecut despre asta.

Acum nu e ca si cum bacalaureatul te poate distruge, indiferent de tine si ce stii sa faci. O persoana care are cu adevarat ceva in cap se va descurca si fara nimicuri superficiale precum bacalaureatul. Sunt sanse mari sa fie mai dificil, dar in niciun caz imposibil.

Revenind la Ioan Mang, cred ca acest individ profita de rezultatele de anul trecut si astfel isi permite sa critice o masura care in fond as putea spune ca a fost de bun simt. Ce treaba au camerele de filmat cu ce a invatat elevul pentru examen? Ca se presupune ca a invatat, nu? Altfel de ce sa fim impotriva unei simple masuri de precautie, decat daca stim ca elevului i se rupe de BAC si astfel sistemul si implicit cei responsabili de sistem vor parea slabi si de fapt total iresponsabili si inapti sa ocupe pozitiile pe care le au. Cred ca toti stim adevarul, dar ce ma ingrijoreaza e ca si majoritatea oamenilor sunt de acord cu mascarea adevarului, doar de dragul aparentelor, fiindca traim intr-o societate in care se pune mai multa valoare pe aparente in defavoarea esentei.

Vina elevilor pentru rezultatele de anul trecut e discutabila. Intreg sistemul educational, de la ministru pana la profesorul de la catedra, e defect. In conditiile astea, e corect sa dam vina pe elev ca nu se ridica la nivelul asteptarilor? Nu exista un raspuns simplu pentru aceasta intrebare care nu multi realizeaza in realitate cat de complexa e. Asta e ceva ce trebuie aprofundat. Food for thought.

“Ioan Mang consideră că noua strategie de corectare a subiectelor (în care nu s-au mai acordat punctaje parțiale), precum și măsurile organizatorice luate în premieră în acest an (inclusiv, camerele de filmat din sălile de examen) arată că obiectivele și intențiile ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului a fost acela de a demonstreza că nivelul elevilor este mult mai jos decât în ultimii ani.”

Si asta e un lucru rau? E un lucru rau ca a ales sa zdruncine putin lucrurile decat sa continuie ignorant aceasta șaradă? Eu zic ca prin raul facut (doar in sensul ca ne-a daunat), Funeriu ne-a facut un bine pe termen lung. Sigur, doare cand inchizi o rana deschisa, dar nu o poti lasa asa si in final durerea e singura cale catre vindecare. Cleansing by fire.

“Bacalaureatul din 2011 a fost organizat nu pentru a testa ceea ce au învățat elevii în timpul celor patru ani de liceu, ci pentru a arăta ceea ce nu știu […]”

Aici sunt putin bulversat, in sensul ca nu prea inteleg logica celor spuse. Subiectele au fost in concordanta cu programa, nu? Atunci ce vrea sa insemne asta?

Dupa cum spuneam, eu cred ca acest Ioan Mang mentine insusi propria lui șaradă, profitand de naivitatea tuturor, adoptand o pozitie ocrotitoare fata de elevi si profesori si ofensiva fata de “omul ala mare si rau” care si-a batut joc de copiii nostri. In acelasi context, acest individ intentioneaza sa schimbe felul in care se sustine bacalaureatul si totul pentru “a veni în ajutorul liceenilor.” Un ajutor ce s-ar putea dovedi de fapt daunator: introducerea a trei tipuri diferite de diplome de bacalaureat.

“Cea mai înaltă diplomă de bacalaureat ar urma să fie una care să le dea absolvenților dreptul de a se înscrie la orice facultate, indiferent de profilul acesteia sau de cel al liceului terminat. Desigur, această diplomă ar fi și cel mai greu de obținut. Al doilea tip de diplomă ar urma să fie, în viziunea lui Ioan Mang, o diplomă vocațională. Astfel, absolventul unui liceu de arte sau a unui liceu tehnic ar trebui să își probeze, în primul rând, competențele vocaționale sau inginerești, urmând să își poată continua traiectoria educațională în facultăți de aceleași profil ca și liceul absovit. Cea de a treia diplomă și cea mai accesibilă va fi mai degrabă un certificat de competență în conversație, domeniul digital, cultură generală minimală, care i-ar permite titularului să se înscrie doar la școli post-liceale, profesionale ori la cursuri de calificare.”

Nu stiu alte detalii despre asta, insa pentru inceput nu pare a fi o idee prea bine gandita. Deocamdata nu comentez, ramane de vazut.

Sunt tare curios cum va decurge bacalaureatul anul acesta si care vor fi rezultatele.

Pareri? Contradictii? Ceva de adaugat?

Alte articole:

18 comentarii

  • Lupica George

    08/05/2012 la 04:57

    Of, an electoral, urmează o distracţie la parlament în câteva luni şi e un pic de electorat printre cei care sunt abia la prima ştampilă.

    Dăm bacul fără camere şi dăm şi o vodcă în campanie şi gata treaba…

    Reply
    • Eliza

      10/05/2013 la 22:28

      eu fac ceva pe camerele lor video ca tot copiez
      anul asta dau bacul la Azur Timiosara,la caty bani si euro a scos de la noi,trebuie macar sa ne ajute ,ei au copiat ca sparti si au ajuns in frunte si acum ne umileste pe noi sa invatam ,ordinarii iadului ce sunt

      Reply
  • Mihaela

    12/05/2012 la 16:50

    Daca stie cineva ceva despre bacul din 2012, daca sa va sustine fara camere video sau nu, acesta este id meu ,,yoneluttayone,, si va rog sa,mi ziceti.

    Reply
    • Ovidiu Avrămuș

      22/05/2012 la 23:46

      @The Anonymous, Ioan Mang a fost scos din functie intre timp fiindca a plagiat niste lucrari, iar acum Victor Ponta a spus ca bacalaureatul va decurge la fel ca si anul trecut, cu camere video.

      Reply
  • anna

    27/05/2012 la 11:43

    Eu am dat bacul anul trecut(2011),nu am luat la mate..din pacate!!! Pentru anul asta m-am pregatit cu meditatii si tot tacamul…recunosc anul trecut m-am bazat pe copiat,la mine in liceu nu erau camere!!Am reusit sa iau 4.30,si din contestatie 4,60!!!Eu nu sunt de acord sa fie camere,nu ma refer doar sa putem copia,dar fara ele esti mult mai linistit,relaxat…Nu mi se pare normal!! Parca am fi la Big Brother..

    Reply
    • Ovidiu Avrămuș

      27/05/2012 la 12:16

      @anna, singurul motiv pentru care te-ar deranja camerele si te-ar impiedica sa fii linistita si relaxata la BAC ar fi acela ca intentionezi sa copiezi. Un elev care a invatat si se duce acolo sa isi faca treaba nu o sa fie deranjat de o camera de supraveghere, ca nu e ca si cum v-ar sufla cineva in ceafa.

      Nu ti se pare tie normal, dar te inseli. In alte locuri la astfel de examene e ceva normal si de bun simt sa fie camere de supraveghere. Daca te gandesti, cine te streseaza mai mult, camera de supraveghere sau supraveghetorii, care se plimba printre banci si sunt cu ochii pe fiecare dintre voi sa nu miscati? Pe ei cum ii accepti?

      Bafta la examen!

      Reply
      • anna

        28/05/2012 la 17:57

        @Ovidiu Avrămuș,
        Cred ca dintr-o suta de oameni,98 din ei au copiat la Bac! Sa fim seriosi.

        Pana la urma nimeni nu a copiat niciodata???De ce tocmai acum s-au trezit sa bage camere,pentru ce??Sa demonstreze ca…ce???
        Nu dau vina doar pe elevi,ca au chiulit,ba ca nu erau atenti..Dau vina si pe profesori,care veneau la ore plictisiti,nu aveeau chef de predat,poc lucrare! Sau cum se intampla 90 % din cazuri intarziau 30-40 de minute la ora! Asta e normal??Noi mai intelegem ceva,asa pe fuga din ce se preda??Nu cred..

        Da,ok! Ai dreptate!! Dar uite,spre exemplu,am avut colegi de clasa foarte buni la mate,au facut meditatii tot anul,in catalog aveau numai note de la 8 in sus,si la Bac ce au facut??? Nimic…au picat! Oare de ce??? NU aveau nevoie sa copieze,dar din cauza camerelor pur si simplu s-au inhibat…

        Reply
        • Eliza

          10/05/2013 la 22:32

          corect! toti care au ajuns mari pana a pune camerele au copiat ca porcii si acum s-au trezit din iad si vrea sa demonstreze ca ei sunt aurolaci cu diploma

          Reply
  • Elev

    30/06/2012 la 19:01

    “Sa ne prefacem ca sistemul educational din Romania functioneaza..?” Deci in primul rand tin sa precizez ca si eu sunt eleva in clasa a 12a. Si intr-o oarecare masura sunt de acord cu ce a facut domnul Funeriu. De ce? Pentru ca in opinia mea promovarea bacalaureatului cu o nota mare este meritul elevului constiincios, care pe parcursul anilor scolari si-a dat silinta sa invete, si nu a trecut prin scoala ca gasca prin apa. In al doilea rand sunt indignata pana la cer, din pricina faptului ca toate oalele se sparg in capul nostru. Daca tot vor un sistem de invatamant fara frauda si corect ar trebui sa se ia masuri inca din clasele primare, in felul acesta scoala ar scapa de “stricaciuni”, iar procentul de promovabilitate ar fi mult mai mare din moment ce numarul elevilor ar scadea si s-ar rezuma numai la cei care invata. Adica e absurd, este ceva strigator la cer sa inchizi ochii 12 ani si sa te trezesti in ultimele zile sa le pui bete in roata. Si in ultimul rand, dar ceea ce este cel mai important, gradul de dificultate al exercitilor este mult prea ridicat, adica domnilor care faceti aceste subiecte, va asteptati de la noi niste elevi de clasa a 12a, care am invatat de la niste profesori mai bine sau mai prost pregatiti vreti sa rezolvam niste exercitii despre care chiar doamna profesoara de matematica cu care eu am facut a zis ca dansei ii ia mai mult de trei ore ca sa le rezolve pe toate. Chiar sunteti pusi sa ne terminati??? Faceti in asa fel incat un copil de nivel mediu sa nu promoveze, e trist lucrul acesta, foarte trist. Pai sistemul nostru de invatamant este praf, nu exista profiluri pe care sa te axezi dupa ceea ce iti place, toate sunt amestecate. Lucrati si la asta si cel mai important, supravegheati si ceea ce se intampla in scoli, pentru ca ceea ce s-a intamplat la mine este inadmisibil. Copii care nu merita sa treaca bacalaureatul, nu merita sa isi termine nici liceul.

    Reply
  • marius

    29/08/2012 la 07:55

    Bacalaureatul din 2011 a fost organizat nu pentru a testa ceea ce au învăţat elevii în timpul celor patru ani de liceu, ci pentru a arăta ceea ce nu ştiu […]“…si cred ca si asa a fost bacul de anul acesta … chiar asa sa isi bata jos de noi in felul acesta …. eu sincer nu prea am invatat dar asata pentru ca am prins din clasa …. apropo eu am terminat clasa a 13-a si am dar mate . romana si la alegere dintre chimie si fizica .. mi-se pare absolut exagerat si foarte prost gandite tinand cont ca sunt pe profil tehnologic .ce imi trebuie chimie sau fizica ? ,,, la mate eu am facut m2 grad de dificultate dar am vazut ca la bac au fost si cateva subiecte de M1 … chiar asa ?? … cine ne va ajuta pe noi in Romania .. ? sistemul este facut sa te coboare ci nu sa te ridice sau sa te invete ceva ,,. este gandit foarte prost si ar trebui sa sa schimbe, trebuie facut ceva in acest sens …. Multumesc

    Reply

Leave a Reply to MihaelaCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.