Review – Cryostasis

cryo_logo

Acum cateva zile am terminat de jucat Cryostasis: The Sleep of Reason, singurul joc pe care l-am mai jucat din iunie, de cand am terminat Prototype. Nu prea mai stau eu sa ma joc, dar Cryostasis parca mi-a trezit din nou “foamea” de jocuri.

Jocul e realizat de Action Forms, o companie ucraineana de care n-am mai auzit in viata mea, si publicat de firma ruseasca 1C si firma italiana 505 Games. Este un survival horror fps lansat in decembrie 2008 in Rusia, in februarie 2009 in Europa si in aprilie 2009 in America de Nord. Ca motor grafic foloseste AtmosFear 2.0 si ca motor fizic foloseste PhysX, unul dintre cele mai populare si reusite motoare fizice folosite vreodata, conceput initial de Ageia si cumparat de nVidia la inceputul lui 2008, devenind motorul lor semnatura. De asemenea, e primul joc care se foloseste de functia ‘real-time water physics’ a motorului fizic. Asta inseamna ca lichidele din joc arata si se comporta realistic. Pana acum cred ca e singurul joc care foloseste proprietati fizice asa de avansate pentru lichide. Pentru a intelege mai bine despre ce e vorba, vedeti demonstratia de mai jos.

Daca nu esti un cunoscator probabil nu esti foarte impresionat, dar e ceva cu totul deosebit pentru un joc.

Din pacate, jocul are si cateva bug-uri. Cele vizuale sunt destul de rare si pot trece neobservate, insa cele legate de stabilitate pot fi foarte enervante. Jocul are probleme cu performanta si pe calculatoare care ii intrec cu mult cerintele minime si chiar recomandate, cateodata iesind din joc pe motiv ca nu are destula memorie vizuala pentru a incarca o textura (la setari maxime incarca si texturi de 2048×2048). Astfel de bug-uri majore am observat ca nu apar decat spre sfarsitul jocului, insa in numar mare si devin stresante, singura optiune de a scapa de ele fiind reducerea setarilor vizuale. Problemele cu performanta sunt destul de des intalnite, jocul ‘inghetand’ de multe ori, cateodata fara nicio explicatie. Din fericire, a aparut un patch pentru joc care rezolva foarte multe bug-uri si adauga multe lucruri noi in joc. Eu, din pacate, am jucat prima versiune, dar se pare ca dupa aplicarea patch-ului totul merge mult mai bine. Un dezavantaj mare al patch-ului e ca nu il poti aplica apoi continua jocul de unde ai ramas, ci trebuie luat de la inceput, ceea ce nu e o optiune pentru multi atunci cand deja ai terminat 3 sferturi din joc.

1

Totul se petrece in 1961 pe un vapor spargator de gheata numit North Wind, care a naufragiat undeva in apropierea Polului Nord. Personajul principal se numeste Alexander Nesterov si e un meteorolog rus (din joc n-ai de unde sa stii asta, nu se mentioneaza nimic despre el) care ajunge intamplator pe vapor, cautand refugiu dupa ce sania lui a cazut intr-un fel de pestera subterana.

In urma circumstantelor, Alexander e nevoit sa bantuie pe vapor, descoperind astfel ce s-a intamplat cu spargatorul de gheata si cu echipajul sau. Intamplarea face ca el sa nu fie singur, pe vapor aflandu-se in continuare echipajul, mai mult sau mai putin viu. Fiind un spargator de gheata nuclear, membri echipajului au fost radiati si au suferit diverse mutatii, eliminand tot ce era uman la ei, lasandu-i ca niste zombi care ataca tot ce le sta in cale.

2

Pe parcursul jocului Alexander gaseste in diverse locuri hartii care povestesc o intamplare asemanatoare cu cea a vaporului, avand rolul de a ne spune mai “pe șleau” ce s-a intamplat cu toata lumea. Povestea se numeste ‘Inima de foc a lui Danko’, scrisa de Maxim Gorky, care, din cate am citit, ar fi auzit-o in Republica Moldova. Este vorba despre un barbat pe nume Danko, care vrea sa isi conduca tribul printr-o padure intunecata si friguroasa, catre siguranta. Pe drum mai multi membri ai tribului mor, iar cei care raman in viata incep sa-si piarda increderea in conducatorul lor, Danko. Atunci cand acestia vor sa il omoare, Danko, in ciuda faptului ca se intorsesera impotriva sa, isi scoate inima din piept, iar aceasta, alimentata de dragostea sa pentru oamenii tribului, le lumineaza calea catre salvare. E un mod unic si interesant de a povesti intamplarile care au condus la ce vede Alexander in prezent si e ceva care nu e intalnit prea des in jocuri.

3

Un alt aspect unic al jocului e posibilitatea de a altera prezentul. Alexander gaseste pe parcurs cadavre ale fostului echipaj si are posibilitatea de a le corecta greselile care i-au omorat, accesand memoriile fiecaruia si calatorind in timp la momentul in care au murit. Membrii respectivi, traind dincolo de momentul initial al mortii lor, vor schimba intr-un fel sau altul prezentul, ajutandu-l pe Alexander sa isi continue drumul.

Viata personajului e masurata de nivelul temperaturii corpului sau. Acesta isi ‘incarca’ viata de la orice sursa de caldura pe care o gaseste pe vapor, de la lampi de birou pana la tevi incinse si becuri din tavan. Din pacate, lanterna, indispensabila si asa, nu e destul de puternica pentru a-l incalzi. Cryostasis e genul de joc in care nu armele sau pumnii sunt cei mai buni prieteni ai tai, ci lanterna.

Sfarsitul e unul singur, insa sunt diferite feluri de a ajunge la acelasi rezultat. Cine a jucat Resident Evil: Nemesis (l-am terminat de 6 ori, luandu-l de la capat de fiecare data cand il terminam) stie la ce ma refer. Sunt 3 momente in joc in care, luand control asupra unui membru al echipajului caruia ii gasesti cadavrul, poti lua alte decizii decat cele vazute in flashback-urile care apar ocazional pe masura ce avansezi in joc, dezvaluind mai multe detalii despre echipaj si intamplarile care au dus la starea prezenta a vaporului.

4

In general actiunea se petrece domol, rare sunt momentele in care stai cu ochii larg deschisi la monitor, strangand din mouse si apasand disperat pe taste. Ca in orice survival horror bun, nu lipsesc momentele in care tresari de frica, unele mai previzibile si altele total neasteptate si originale. Cu toate astea, nu se compara cu alte jocuri de acelasi gen, care te tin pe marginea scaunului aproape in permanenta, dar cu siguranta merita incercat.

Cryostasis e exact genul de joc cu adevarat bun pe care il cautam eu de mult. Povestea e foarte reusita, finalul fiind unul oarecum ciudat si neasteptat, dar original si potrivit. Atat motorul grafic cat si cel fizic sunt foarte reusite si i se potrivesc de minune jocului, reusind sa surprinda de minune atmosfera arctica. Bug-urile alea il trag in jos, insa acum ca a aparut un patch care le rezolva, nu ma pot gandi la ceva ce sa le reprosez celor de la Action Forms.

5

In concluzie, daca Cryostasis ar fi un film, ar fi genul de film independent care lasa lumea cu gura cascata si ii da Hollywood-ului peste nas. E un joc genial, captivant, cu o poveste originala si incitanta. E genul de joc care te face sa te simti bine ca l-ai terminat, dar in acelasi timp te face sa-ti para rau ca nu mai poti continua povestea. E cu siguranta un joc pe care il voi tine minte mult timp de aici inainte si se incadreaza langa cele mai bune jocuri pe care le-am jucat vreodata. Nu vreau sa pun aici screenshot-uri sau trailere, pentru ca pur si simplu nu ii fac jocului dreptate. Daca e ceva la care cei de la Action Forms nu se pricep, e vorba de trailere. Ma refer strict la trailer-ul oficial al jocului.

Un joc oarecum asemanator e BioShock. Daca ti-a placut BioShock, e posibil sa iti placa si Cryostasis. Daca nu, tot merita incercat, poate vei fi surprins.

Nu vreau sa pun notele acordate de site-uri de specialitate, notele respective fiind acordate primei versiuni, care, dupa cum spuneam, are multe defecte. Desi si eu tot prima versiune am jucat-o, nu ma lasa inima sa-i dau o nota mica din cauza asta. Nota mea e pentru jocul cu patch-ul aplicat.

Nota mea: 9.5/10

P.S. Mai jos sunt niste wallpapere șmechere luate de pe site sau facute de mine. Din pacate nu le am decat la rezolutiile astea.

ph-10327 ph-10326 ph-10325 ph-10324 ph-10323 ph-10322 ph-10321 ph-10316 ph-10317 ph-10318 ph-10319 ph-10320 ship_wall

2 comentarii

Lasă un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.